Hagitech Energiesystemen
Hagitech Energiesystemen
Ambachtsstraat 1C
3371 XA Hardinxveld-Giessendam
0184 - 76 34 98 - info@hagitech.nl

SMA omvormer

Internet storing - geen Data in App

  • Indien de groene LED brandt dan is de omvormer in bedrijf en wordt er energie opgewekt!
  • Indien er géén blauwe LED brandt dan is er sprake van een internet storing. (m.u.v. omvormers met scherm)

Controlepunten 

  • Heeft uw een nieuw modem/router en is uw omvormer via WiFi verbonden? Stel dan eerst uw nieuwe WiFi wachtwoord in, bekijk hiervoor onderstaande instructie video 'SMA omvormer - Nieuw WiFi wachtwoord instellen'
  • Is er aanvullend een WiFi Extender toegepast? Stel dan eerst in de Extender het nieuwe WiFi wachtwoord in volgens de bijgeleverde handleiding van de WiFi-Extender.
  • Omvormer bedraad verbonden? - We willen u vragen om eerst de UTP kabel tussen de omvormer en uw modem/router te controleren. Mogelijk is deze niet goed meer aangesloten of dient deze nog ingeplugd te worden in het nieuwe modem/router.
SMA omvormer - Internet storing SMA

Stappenplan herstellen internet storing

Zijn bovenstaande punten gecontroleerd of niet van toepassing? Volg dan onderstaande stappen om de communicatie weer tot stand te brengen

  • Stap 1 Schakel de werkschakelaar* bij de omvormer uit en zet daarna de DC draaischakelaar (links) van de omvormer uit. *wanneer er geen werkschakelaar is, schakelt u dan groep van de zonnepanelen in de meterkast of groep in de PV-Verdeler uit.
  • Stap 2 Schakel na 10 minuten het systeem weer in. Dit doet u d.m.v. de werkschakelaar (of groep) weer in te schakelen en zet ook de DC draaischakelaar (links) van de omvormer weer aan.
  • Als u de bovenstaande stappen doorlopen heeft kunt u controleren of de blauwe LED op de omvormer brandt, in dat geval is de communicatie met uw omvormer hersteld. 
  • Brandt de blauwe LED maar is er nog geen vermogen zichtbaar via de app of computer? Dan adviseren wij u om het modem/router een keer uit en aan te zetten. In de meeste gevallen wordt de data daarna weer zichtbaar.

Bekijk ook onderstaande video's

Systeem storing

In sommige gevallen kan het systeem in storing staan, in dat geval brandt het rode led lampje of er branden geen lampjes.

Controlepunten

  • Stap 1 Controleer of de groep / aardlekautomaat van de zonnepanelen in de meterkast nog ingeschakeld staat (omhoog)
  • Is er een PV-verdeler bij uw omvormer geplaatst? Controleer dan ook of de groep in de PV-verdeler nog ingeschakeld staat (omhoog)
  • Stap 2 Controleer of de werkschakelaar nog aan staat, indien geplaatst (stand I)
  • Stap 3 Controleer of de DC draaischakelaar op de omvormer staat ingeschakeld (stand I)

Indien alles staat ingeschakeld dan adviseren wij u een reset uit te voeren

  • Stap 1 Schakel de werkschakelaar* bij de omvormer uit en zet daarna de DC draaischakelaar van omvormer uit. *wanneer er geen werkschakelaar is, schakelt u dan groep van de zonnepanelen in de meterkast  of in de PV-verdeler uit.
  • Stap 2 Schakel na 10 minuten het systeem weer in. Dit doet u d.m.v. de werkschakelaar (of groep) weer in te schakelen en zet ook de DC draaischakelaar van de omvormer weer aan.

Als u de bovenstaande stappen doorlopen heeft kunt u controleren of de groene LED op de omvormer brandt, in dat geval is de storing verholpen. 

  • Als de storing nog niet is verholpen, dan kunt u aanvullend de onderstaande beschikbare instructievideo's bekijken. Mocht de storing niet verholpen kunnen worden dan vragen wij u de storing te melden.

Serviceformulier

Storing melden

Servicecentrum SMA omvormer

Bekijk onderstaande 

SMA video's

SMA omvormer - Servicentrum SMA

SMA omvormer - Werking, storing en onderhoud

De video ‘PV in a minute’ geeft u antwoord over de vragen m.b.t. de werking, het onderhoud en de eventuele storingen van een SMA omvormer. Daarnaast wordt er antwoord gegeven op de vraag wat de verschillende lichtjes op het toestel betekenen en welke storingen u als eindklant zelf kunt oplossen. 

SMA omvormer - Internet communicatie

Ontdek in deze video alles over de communicatie van uw zonnestroominstallatie met een SMA omvormer.

SMA omvormer - Nieuw Wifi wachtwoord instellen

Ontdek in deze video alles over het instellen van een nieuw WiFi wachtwoord om de omvormer opnieuw te verbinden met een lokaal draadloos netwerk - bijvoorbeeld wanneer u een nieuw router/modem heeft.

  • Installatie voor 01-10-2019?  Log in met Gebruikersgroep ‘user’ en maak een wachtwoord aan. (schrijf het wachtwoord op zodat u ook op een later moment het wachtwoord kan invoeren). Installatie na 01-10-2019? Log in met Gebruikersgroep ‘user’ en wachtwoord dat staat genoemd op de gebruikershandleiding van de omvormer en/of opleverformulier welke is meegestuurd in de e-mail bij uw factuur.
  • Let op: na het instellen van uw nieuwe WiFi wachtwoord kan het zijn dat er nog geen data wordt getoond. Nieuwe modems staan tegenwoordig ingesteld op 5GHz, dit dient echter ingesteld te worden op 2.4GHz i.p.v. 5GHz. U kunt dit controleren bij uw internetprovider.

Heeft u nog niet eerder ingelogd in het Smartscreen van de omvormer? Bekijk dan éérst deze video

  • Erkend InstallQ installateur
  • Eigen montageteams
  • Meer dan 10 jaar ervaring
  • U betaalt pas achteraf